Saturday 4 June 2022

FELLOW BLOGS that fly under the radar but that you OUGHT to know about ...Topspænding på TOPPRAFFEL!


"Häromdagen såg jag om TOP GUN, den ligger på Netflix. Herregud! Skulle jag recensera TOP GUN idag, skulle jag tveklöst sätta en etta i betyg. Filmen är ju fruktansvärd! Det är en film som inte handlar om någonting alls. Manuset är så fruktansvärt uselt, att det är en prestation att skriva så dåligt. Alla repliker är styltiga, här finns ingen som helst karaktärsutveckling, ingen ordentlig handling, och regissören Tony Scott såg till att filmen såg ut som reklam för rakapparater [barberskrabere]."
- Pidde Andersson


Jeg har ikke set TOP GUN - hverken den gamle eller nye - men jeg har dog for nyligt købt originalfilmen til 1 krone og 20 øre brugt på dvd i PlusButikken, så man får den vel set på et tidspunkt. Men selv uden at have set den synes jeg, at Pidde Anderssons anmeldelse på hans filmblog Toppraffel er til seks stjerner (eller seks "Torben Bille'er", som gives isf. stjerner). 

Pidde giver sig tid til ikke blot at anmelde den nye film, men dykker ned i fortidens slam og ser på den gamle film også. Research, når det er godt. Jeg opdagede faktisk Pidde Anderssons blog for længe siden, da jeg selv begyndte som blogger, men glemte den så igen. Heldigvis genfandt jeg den for nyligt, og hurra for det. Pidde er bestemt en god - og ikke mindst sjov og underholdende - anmelder. Han er i øvrigt også forfatter på tegneseriebladet Fantomet (som stadig udkommer i Sverige - og Australien!).

Jeg vil klart anbefale hans filmblog (og hvis de svenske gloser er for bøvlede, så går det jo an at googleoversætte hele svineriet). Andre fan-anmeldere kunne iø lære *lidt* af Piddes anmeldelse; deriblandt for eksempel at nævne de mest basale ting som hvem fanden det er der har instrueret den nye film, og i alt fald de mest kendte medskuespillere ud over Tom Cruise.

Læs hele anmeldelsen på Toppraffel! lige her.

 

2 comments:

  1. Som nogen har skrevet, så er den en reklame for det militærindustrielle kompleks under Reagan. Jeg holder dog for meget af 80'er-nostalgien til helt at afvise den. Men underholdende fætter ham svenskeren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for kommentaren, Henrik. Jeg får den vel set på et tidspunkt. Jeg har senest hældt alle de brugte dvd'er og blurays, som jeg har købt i år og sidste år, ned i en stak flyttekasser og sat i kælderen (seks fyldte og to mere, der er på vej!), og TOP GUN ligger i en af dem. Planen er, at jeg tager dem en for en hen ad vejen. Men du ved, hvordan det er med planer: man skal følge dem for at de virker!

      Delete