Wednesday 1 November 2023

HORRORFILM med vampyrer i HALLOWEEN-natten - som slet ikke er en gyser

Oktober måned er halloween-måned, og alle horrorfilmfans med respekt for sig selv sidder og ser skrækfilm hver aften hele måneden. Og det hele slutter med rædsler hele aftenen og natten den 31. oktober! Well ... nå ja, det vil sige ... jeg er en rigtig dårlig horrorfilmfan. Jeg har flere gange forsøgt at se en gyserfilm hver dag i oktober og at skrive om dem. Check mine gamle halloween-anmeldeler ovre på den engelske side af bloggen. Der går sgu altid kage i det efter 3-4-5 dage. Story of my life. Og i dag blev det til een eneste gyserfilm; nemlig Jim Jarmuschs horrorfilm ONLY LOVERS LEFT ALIVE - som slet ikke er en horrorfilm, men en weirdo-film i sand Jim Jarmusch-stil og samtidig en kærlighedsfilm (vel næppe et kærlighedsdrama, da der absolut intet drama er mellem de elskende her i filmen!). 

Hvad kan jeg næsten sige? Jeg elsker Jim Jarmusch og har gjort det lige siden jeg så STRANGER THAN PARADISE og DOWN BY LAW for 30 år siden. Jeg så dem på et eller andet kopieret videobånd, en kopi af en kopi, og har holdt meget af instruktøren lige siden. Jeg holder sgu meget af weirdo-film. 

Nogle gange falder man over horrorfilmfans, som ikke bryder sig om ONLY LOVERS LEFT ALIVE. "For mærkelig", "for underlig", "ikke en rigtig horrorfilm", "aaalt for langsom". Blandt horrorfilmfans møder man nogle af de mest ensporede filmfans overhovedet. Horror skal være horror på den "rigtige" måde. Sådan som vi kender det ... synes de at mene. Jeg maler naturligvis med en bred pensel her, men ofte på fx facebook møder man horrorfans, som bare ikke kan klare, hvis deres gyserfilm bliver for "mærkelige". Jeg elsker det mærkelige og er parat til at smide logikken ud ad vinduet hver dag i ugen for at få en rundtenom med mærkelighed ovenpå. 

TRAILER (den virker, selvom avataren er helt sort)

ONLY LOVERS LEFT ALIVE løber næsten to timer, men den føltes ikke eet minut for lang. Soundtracket og cinematografien er meget smukt og skuespillerne er alle gode (castet er ret lille), Tilda Swinton, Tom Hiddelston, John Hurt, Mia Wasikowska, Anton Veychin (sidstenævnte - som også er rigtig god i en mindre rolle - døde desværre et par år senere som blot 27-årig, da han blev ramt af sin egen bil). 

Rewatch value? Ja, bestemt! Det er anden gang, jeg ser filmen, men jeg tror, jeg var for træt første gang (for et par år siden). Det var som at se den for første gang. 

Set på dvd fra UK. Absolut intet ekstramateriale med relation til selve filmen (der er nogle få trailere til andre film). Engelske undertekster. 

Check Tilda Swinton snakke om filmen med den gamle friske ungkarl Charlie Rose i hans tv-program, som fik lov at køre i næsten 30 år, før der var nogen, der følte sig krænket (helt præcis 35 kvinder!).   


 Tilda Swinton i The Charlie Rose Show fra 5. April 2014:


4 comments:

  1. Cool at du ku lide Jims vampyrfilm og hans film i det hele taget. Hvad synes du om hans westernfilm Dead Man tror jeg den hedder? Iøvrigt har jeg en kort anmeldelse af Down By Law på min blog: https://filmarogbokur.blogspot.com/2023/02/anmeldelse-af-down-by-law.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak. Det er længe siden, jeg har set den, men jeg husker den som værende rigtig god. DOWN BY LAW, DEAD MAN og hans debut, PERMANENT VACATION, kan iø ses på ARTE resten af året (man kan ikke se dem i Danmark, men ARTE er så skødesløse med det, at man uden problemer kan downloade dem fra Danmark alligevel).
      Okay, jeg checker din omtale.

      Delete
    2. Elsker den film. Lånte den ud, fik den aldrig tilbage og genkøbte den selvfølgeligt.

      Delete
    3. Avs! Det hader jeg bare den slags. Jeg lånte også mit opslagsværk "Komiklex" til min fætter, og fik den selvfølgelig aldrig tilbage. Og nu har han været forsvundet i 10 år, så den kan jeg nok afskrive.

      Delete