Saturday 6 March 2021

Curtains for CURTAINS

 Jeg kom hjem med dejlig pizzapita fra tyrkerne og smed mig straks foran kassen med et tilfældigt ex-rental-bånd fra videobixens båndkarussel (som står midt i stuen ... fordi videobixen er lukket!).

 CURTAINS fra 1983. Lavet i Canada af instruktøren Richard Ciupka,som dog endte med at hade filmen så meget, at han fik sit navn taget af den. Og man forstår hvorfor. CURTAINS er et forvirrende miskmask om en (vist nok) filmproducer, som har hyret en erfaren og legendarisk skuespillerinde til at spille hovedrollen i sin næste film om en kvinde, som bliver tosset. Hun spilles af Samantha Eggar, som vi jo kender fra THE BROOD (DK: Misfostret). Den legendariske skuespillerinde lader sig indlogere på en rigtig kolbøttefabrik for at lære, hvordan man er tosset. Og så skrider produceren (spillet af John Vernon). 

Senere stikker hun af og finder produceren, som netop har inviteret fem andre unge skuespillerinder til sit palæ i det snefyldte Canada. Så går det ikke bedre, end at en lystmorder i grim heksemaske begynder at hakke løs med sit segl (her mener jeg selvsagt en krum kniv - ikke sådan et segl, man forsegler breve med). Hvordan vil det ikke gå, og hvem vil blive være tilbage, når det hele er overstået? Hele plottet er noget rod, handlingen snegler sig afsted, og der var utallige kanaljer inde over for at gøre manuskriptet bedre. Den slags virker for det meste i stik modsat retning, og det gør sig i alt fald gældende mht. CURTAINS. 

Ifølge IMDb har filmen to producere, Peter R. Simpson og Richard Simpson. Jeg antager, at der her er tale om et IMDb-fuckup, og det er den samme person. Under Richard Simpson-navnet har han også produceret PROM NIGHT (DK: Blodig midnat) fra 1980, som jeg fandt næsten lige så livløs som CURTAINS. 

Set i fullscreen på gammel dansk ex-rental fra IRISH. Kassetten lover "En stærk og virkelig nervepirrende gyser". Ja, de ku' ha' snydt mig!

No comments:

Post a Comment