Wednesday 24 March 2021

Lorte-lig! Buster Larsens mest GUSTNE rolle

Fra avisen Ny Dag 29. januar 1983. Man bemærker, at
journalisten intetsteds i artiklen staver filmens titel korrekt.


DET PARALLELLE LIG (Danmark 1982)

 Jeg så den danske "gyserfilm" DET PARALLELLE LIG i dag. Gyserfilm i gåsetegn for det er den gamle definition af gyser, vi skal have fat i her; der er tale om en thriller. En krimi-thriller. Men uafhængigt af genrelabel, så var jeg fandens godt underholdt, for den var skidegod! Ja, to kraftudtryk lige efter hinanden til at overbevise læseren om, at skribenten virkelig mener det. 

Jeg har længe kendt til filmens eksistens, men jeg har altid ganske urimeligt antaget, at eftersom Buster "lorteland" Larsen var med, så var der nok tale om noget fjolle-kriminallystspil af en slags. Well, det skulle så vise sig ikke at holde stik. På ingen måde faktisk. Der er ingen humor i DET PARALLELLE LIG. End ikke den mindste smule sort humor. Og ingen halvdårlige scener eller dialog, som man kan "hø hø" eller "ti-hi" lidt af. Intet. Buster Larsen leverer karrierens mest gustne præstation. 

Filmen er baseret på Frits Remars bog af samme titel fra 1968. Jeg har tidligere omtalt Remars bog Dame alene i verden (1980), som jeg ikke var ovenud begejstret for. Lidt for meget hyggekrimi over den. Men nu har jeg lyst til at læse hans originaloplæg til filmen. Remar døde desværre kort tid efter, filmen blev lavet, men ifølge den ovenfor postede artikel så nåede han at se den på video. 

Hvis jeg har nogen opmærksomme læsere, vil de sikkert bemærke, at jeg ikke nævner filmens instruktør. Problemet er, at jeg virkelig ikke aner, hvem eller hvor mange der var med til at lave DET PARALLELLE LIG på instruktørfronten; På dansk Wiki nævnes EET instruktørnavn. På DFI nævnes TO instruktørnavne, og på IMDb nævnes hele TRE instruktørnavne. Jeg gider ikke grave dybt og længe for at opklare, hvilket site der har ret. 

Jeg så filmen på en barebone dvd, som jeg købte for 30 kr. fra Gucca for nyligt. Selve filmen er, så vidt jeg kan se, i korrekt format, og billedkvaliteten er nogenlunde god. Desværre er Nordisk Film som bekendt nogle røvbananer, som skider på deres egne film og disses udgivelser. Der er intet ekstramateriale på disken - ikke engang en trailer. Ingen tekster for døve. Der er END IKKE EN MENU! Omslaget giver ingen som helst credits-info ud over, at det nævnes, at filmen tilhører genren "drama" - hvilket må siges at være ... forkert. Desværre antager jeg ikke, at filmen nogensinde vil komme på bluray i en ordentlig udgave. Men som sagt, oplevelsesmæssigt er billedkvali okay fin nok. Se den!

Frits Remar foran sin bogreol. I hånden ses hans "kassetteroman",
som han udgav på sit eget forlag. Han skrev den
selv, konen indtalte den, og sønnike tegnede omslaget.

No comments:

Post a Comment