Friday 24 November 2023

"Efterfølgeren" som verden glemte

Lige siden Twin Peaks kørte over de danske tv-skærme i starten af 90'erne, har danskerne (og folk i resten af verden) husket på denne serie med et ømt blik i øjet. Og den er blevet udsendt og genudsendt adskillige gange, og i guldbox-udgave, og jeg ska' gi' dig ska' jeg! Og så kom der også lige en tredje sæson læææænge efter de oprindelige to sæsoner (og en film) blev lavet. 

Alt det ved vi. Men hvem husker også den efterfølger, som fulgte bagefter!? Gør du??? Serien hed Picket Fences og kørte herhjemme som Under overfladen. Nå ja, dengang i de danske medier blev den i alt fald omtalt som en slags efterfølger til Twin Peaks. Men nu hvor jeg netop sidder og checker produktionsselskabsnavne, så går det op for mig, at det vist blot var noget, som de danske medier fabulerede om. De to serier er nemlig lavet af helt forskellige selskaber. Oh well. Men sådan lidt weirdo-agtig stemning var der dog over Picket Fences, så om producerne bag den skulle have været inspireret af Twin Peaks-serien, kan man jo gisne om (eller forsøge at grave i, men det må man selv gøre, for det gider jeg bare ikke). [EDIT: Og nu hvor jeg sidder og genlæser mit eget syv år gamle indlæg om de to serier - se link forneden i denne postering - så kan jeg se, at jeg rent faktisk omtalte dette med to forskellige produktionsselskaber allerede dengang. Og det havde jeg totalt svedt ud. Argh!!!

Det ligger lidt ude i tågen, hvilken dansk kanal der viste den. Jeg tror faktisk, det var en af reklamekanalerne. 3+ eller en af de der. For syv år siden købte jeg første sæson på dvd fra USA, og senere fik jeg anskaffet anden sæson fra Australien. Jeg fik aldrig fat på de to sidste sæsoner, men de kan jo stadig skaffes (hele serien udkom både i Tyskland og Australien. Amerikanerne udsendte svjv kun det første dvd-sæt). Mig bekendt findes der ingen Blu-ray-udgaver. 

Jeg sad her i nat og genså piloten (i spillefilmslængde), og den holder stadigvæk glimrende efter min mening. Jeg havde egentligt tænkt mig at skrive lidt mere om piloten og serien, men så går det op for mig, at jeg rent faktisk skrev et længere indlæg, da jeg købte første sæson, så jeg tror bare, at jeg vil linke til dét i stedet. Det gamle indlæg ligger lige her. 

2 comments:

  1. Jóannes á Stykki26 November 2023 at 14:14

    Har du set den nye tredie sæson af Twin Peaks? Det forekommer mig at den ikke blev den store succes. Jeg har ikke selv set den, men den skulle være mere weird end de to andre sæsoner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har købt den, men endnu ikke set den, nej. Ja, jeg hører, at den ikke er på niveau med de andre. Men jeg vil bestemt se den og danne min egen mening på et tidspunkt. Folk har det jo ofte med at rakke ned på senere efterfølgere uanset hvor gode eller dårlige de er.

      Delete