Friday 24 November 2023

Stort CD-FUND i genbrugsen #10: DIAMOND HEAD - "Lightning To The Nations" (aka "The White Album")


"My mother was a witch, she was burned alive, thankless little bitch..."

Ja, hvem genkender ikke denne start på et af Metallicas fedeste numre fra starten af 80'erne, hva'! Nummeret var med på den allerførste Metallica-plade, som jeg købte (i 1985), Creeping Death-EP'en hvor B-siden hedder "Garage Days Revisited". Og nummeret er som bekendt slet ikke en Metallica-sang, men derimod lavet af et ukendt NWOBHM-band, som dengang var totalt ukendt. Og stadig er totalt ukendt. Well, i alt fald for mig! DIAMOND HEAD fra England.

I stakken af cd'er fra Røde Kors-butikken fandt jeg gruppens debut-plade, genudsendt i 2001 med det oprindelige hvide omslag. Pladen fik oprindeligt hverken titel eller billede på omslaget, da bandet bare ville bruge den som et bedre demobånd (på vinyl) til henholdsvis at sende til pladeselskaber og sælge via fanklubben!! Indtil denne cd havde jeg aldrig hørt noget af gruppens musik (ud over Metallicas cover-versions), og jeg må indrømme, at det er glimrende. Lyden er tidlig britisk heavy metal, men måske en tand mere rå og primitiv. Og det samme gælder lyden, men det skyldes nok, at optagelsen blev foretaget for få penge og ret hurtigt. De tre numre, som Metallica har indspillet, er med her: "Am I evil", "The Prince" og "Helpless". Der er også en røvfuld bonusnumre fra singleplader.

Jeg troede ærlig talt, at gruppen bare var opløst tilbage i 80'erne og forsvundet, men de eksisterer faktisk stadigvæk. Der er dog kun eet oprindeligt medlem tilbage, og så er spørgsmålet jo, om der er tale om den rigtige gruppe. Forsangeren er i øvrigt en dansker, der hedder Rasmus.
Jeg har nu lyttet til albummet 3-4 gange, og jeg må indrømme, at det er ganske glimrende. Lidt som en langsommere udgave af Metallica i starten. Cd'en får bestemt lov at blive i samlingen.

Og så lige lidt lettere interessant bonus-info: Muligvis er min cd næsten den bedste udgave af albummet, med mindre man kan finde den oprindelige britiske LP, som kun udkom i 2000 ex. Efter udgivelsen sendte man masterbåndet til et tysk selskab, som udsendte en LP i 1981 og derefter mistede båndet. I 1993 udkom en cd fra et andet selskab, men man brugte et andet mix, da man ikke havde masterbåndet. I 2001 udkom endnu en cd (den jeg har), som blev trukket over den tyske LP. I 2011 havde man fundet masterbåndet og udsendte en ny udgave, men REMASTERED denne gang. Og i 2022 udsendtes der en ny remastered udgave, denne gang remastered af gruppens nye sanger (!!!). Hvorfor ikke en rigtig lydtekniker? Who knows. Flere brugere på YouTube kalder den seneste udgave "garbage". Den tyske LP fra 1981, som min cd er trukket over, er højst sandsynligt ikke remastered, og cd'en heller ikke.

Endnu mere bonus-info: Senest har gruppen genindspillet albummet med den nuværende besætning (inkl. den danske sanger), og inkl. fire covernumre; bl.a. Metallicas "No Remorse", hvor Diamond Head nu næsten lyder som Metallica i 1983! Om det så er godt eller ej, må man selv bestemme. Den danske sanger synger i det mindste bedre end James Hetfield med stemmen i overgang (jeg har altid ment, at Metallica skulle have genindspillet "Kill 'em all" i midt-80'erne - eller i hvert fald genindspillet vokalen!

-------------------

NB: En fyr, som må siges at være ret meget inde i heavy metal, kommenterede under dette opslag på facebook: "Stærkt alligevel at kalde et af bannerførerne for NWOBHM for ukendte. Arh...."

Og, well, fair nok, men jeg vil nu alligevel mene, at for folk, som ikke lever og ånder heavy metal, så er Diamond Head altså et ret obskurt orkester. Så jo, jeg står ved at kalde dem "ukendte" for de store brede masser. Det svarer vel til at kalde Herschell Gordon Lewis for splatterfilmens bannerfører, selvom jeg vil påstå, at 99 ud af 100 moderne horrorfilmfans aldrig har hørt om ham.  







No comments:

Post a Comment