Wednesday 19 June 2024

Seriemagasinet Special Album nr. 10: "Uhyret på loftet"

Tilbage i 80'erne købte jeg en masse numre af Seriemagasinet (SM) brugt - samtidig med at jeg fulgte og købte de nye numre, som kom. Jeg nåede at følge bladet i ca. fem år, før det lukkede. SM havde flere søsterblade, Seriemagasinet Solo, Seriemagasinet Solo/Serie Solo (nyere blad, som senere skiftede titel til Serie Solo), Serie-pocket: Seriemagasinet, og endelig Seriemagasinet Special Album (sic). Det sidstnævnte er det blad, som dette indlæg handler om, nærmere bestemt det sidste nummer, der udkom: nr. 10 fra 1974. 

Jeg kan ikke huske, hvor længe siden det er, at jeg sidst har læst i det pågældende nummer af bladet, men det er lææænge siden. Engang i 80'erne er jeg sikker på. Nu hev jeg det forleden frem fra en bunke gamle blade, som en dag bør genlæses. Jeg fik støvet forsiden af (jeg var sgu nødt til at bruge en hårdt opvreden våd klud for at få støvet af!) og gik i gang med at (gen)læse. Jeg havde fuldstændig glemt, at halvdelen af bladet er fyldt med horrorhistorier! Der er fire eller fem af slagsen! 

Modsat det alm SM, så var SM Special Album delvist i farve, og det gælder alle gyserhistorierne på nær en enkelt. De farvelagte er iø alle fra Marvel Comics. Jeg havde alligevel ikke andet yderst vigtigt at foretage mig. Jeg kunne selvfølgelig have støvsuget eller gået i kælderen med vasketøj, men når nu der stod en scanner klar, hvorfor så ikke scanne den første historie om gru og gnidsel ind! Og derfor kan du nu læse den neden for. Klik et par gange på hvert scan for at se siderne i stor størrelse (og opløsning), eller højreklik - du finder sikkert ud af det.

Bladets indholdsfortegnelse bringer jeg nederst i indlægget. Bemærk at historien her hedder "Tingen på taget" - halvdelen af titlerne i indholdsfortegnelsen er forkerte, og en enkelt serie blev slet ikke bragt i bladet!

"Uhyret på loftet"
Fortalt af Roy Thomas
Tegnet af Frank Brunner
Oversætter ikke nævnt
Baseret på en historie af Robert E. Howard
 










(Indscannet i 300 dpi)

No comments:

Post a Comment