Wednesday 10 July 2024

ON THE BEACH - vag og lang


Jeg faldt over Bjørn Rasmussens anmeldelse af Stanley Kramers postapokalyptiske film ON THE BEACH (1959) i avisen Aktuelt her i dag. Herhjemme gik filmen som På stranden. Bjørn var ikke specielt begejstret for nu at sige det mildt (mildt!). Derimod svirrede det i luften med superlativer fra de amerikanske aviser, som citeres i filmens trailer. Jeg har ikke set filmen, og med go'e gamle Bjørn Rasmussens anmeldelse in mente er det svært at danne sig et indtryk blot over denne trailer. You be the judge

Aktuelt 2.1.60

Trailer:


NB: Jeg antager i alt fald, at anmeldelsen er skrevet af Bjørn Rasmussen. Den er krediteret "R", og Gyldendals Filmguide Danske film fra A til Z (af Morten Piil, bogklubudgave 1999) nævner, at B.R. anmeldte film for Aktuelt 1959-69. Det var iø også B.R., som præsenterede programmet Filmorientering på DR tv, men det var før min tid.

3 comments:

  1. Ham Bjørn var en hård kritiker, men jeg er måske nok enig med ham. Personligt synes jeg bedre om tv-filmen med Armand Assante. Har begge film på hylden, så en dag vil jeg sammenligne dem igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kender slet ikke udgaven med Assante. Tak for tippet.

      Delete
    2. Jeg påstår ikke, den er bedre, men den tiltaler mig mere.

      Delete