Thursday 25 August 2011

Mere fra det hemmelige SS-arkiv


For nyligt modtog jeg en email fra Thomas Winther, som jeg ikke havde hørt fra i flere år bortset fra et par PM'er, da jeg tidligere på året købte det nye nummer af hans fanzine, NYARLATHOTEP. Thomas skrev, at når jeg alligevel her på bloggen bragte gamle aldrig trykte indlæg fra mit fanzine STAY SICK!, hvad så med at bringe den håndfuld nyhedsbreve, som jeg i sin tid sendte til køberne af bladet. Thomas var endda så flink at sende kopier af alle de gamle nyhedsbreve i tilfælde af, at jeg ikke selv skulle have dem.

SS! NYT udkom i starten af 2000'erne som email-udsendt opdatering til de af læserne, hvis adresse jeg havde. De fleste bad ikke om det, jeg prakkede dem det bare på. Det første nummer udkom rent faktisk også i en trykt udgave med et par billeder, men jeg trykte vist kun 20 eller deromkring. Nyhedsbrevet hed oprindeligt STAY SICK! NYT, men skiftede hen ad vejen navn til SS! NYT.

Jeg havde fuldstændig svedt alt ud om de gamle nyhedsbreve og have på intet tidspunkt tænkt på at "genoptrykke" dem i digital form. Tak for tippet (og kopierne), Thomas! Jeg tar ham på ordet og bringer i de næste indlæg de gamle nyhedsbreve. Der kom 9 numre og noget ekstra-noget udenfor nummer. Jeg bringer det hele her... på nær nr. 9.

Nummer 9 var lettere kontroversielt og jeg overvejer stadig at bringe en opfølger på indholdet, men det betyder at jeg skulle skrive en lang feature over "sagen". Det har jeg sådan set også længe halt lyst til at gøre, men mine dengang hastigt nedfældede (og febrilske) noter i nyhedsbrev #9 er på ingen måde gennemarbejdede nok til at jeg ønsker at genoptrykke dem her. Det ville ærligt talt forvirre mere end det ville gavne! Jeg vil hellere lave noget ordentligt, som så kan udkomme på et senere tidspunkt. [Se edit-note!] Og ja, når jeg siger "senere tidspunkt", skyldes det, at jeg for et par dage siden endeligt besluttede mig at gå i gang med et nyt nummer af STAY SICK! Det er sikkert en publicerings-selvmordsmission af rang (eftersom der ikke er andre blade der kan omtale udgivelsen, ikke er nogen købere/læsere til at købe og læse, og ikke nogen forhandlere/distributører til at forhandle og distribuere!), men hva' fa'en. Nogle gange må man vælge, om man vil følge trop med de andre eller blive at være den sidste.

EDIT (08.02.2024): Jeg sidder her mere end 11 år senere og forsøger at huske, hvad fanden det var, jeg skrev i det famøse nyhedsbrev nr. 9, som var "kontroversielt", og som jeg valgte ikke at bringe her. Men altså ... jeg har virkelig ingen anelse om det!!! Hahaha. Måske havde jeg sagt noget til nogen på scenen, og de var blevet sure - eller omvendt. Den slags skete jo. Og da jeg i øvrigt adskillige år senere udsendte et nyt nummer af nyhedsbrevet, så havde jeg fuldstændig glemt, at jeg havde arkiveret nr. 9, og at jeg jo dermed skulle gå videre til nr. 10. Så nr. 10 kom altså derfor til at hedde nr. 9. Forvirret? Det er der såmænd ikke grund til. Bare glem alt det vrøvl om et "kontroversielt" nr. 9, som blev hemmeligholdt og gemt væk. Nu anser jeg det for værende ikkeeksisterende! Og jeg har IKKE tænkt mig at ændre nummereringen på det "forkerte" nr. 9 og kalde det nr. 10 / Jack J.    

Læse de samlede SS NYT her.

5 comments:

  1. Held og lykke med det ny nummer, Jack. Det skal nok blive omtalt... i næste nr af Obskuriøst!

    ReplyDelete
  2. Tak. Og Herligt, Henrik! Men det kan jo være vi kommer til at sidde og klappe hinanden på ryggen. 24 timer efter mit indlæg er du den eneste, der har udgivst nogen form for begejstring endsige respons. Haha.

    ReplyDelete
  3. Det er iht pudsigt, at vi begge, totalt uafhængig af hinanden, besluttede at genoplive vores respektive zines cirka samtidig. :-)

    ReplyDelete
  4. Jah, og trods gammelt samarbejde ville folk, der troede anderledes, tage fejl, hvis de gættede på, at der var tale om aftalt spil her. Det er der ikke.

    Der er flere årsager til, at jeg beslutter det nu. Den senere tids snak om danske horror-blogs og websites gav mig vist det sidste spark til at ønske at flyve ENDNU lavere under radaren, end jeg allerede gør med Lejemorder-bloggen. Og et eller andet sted er det bare federe at lave et rigtigt blad. Ethvert kvaj kan laven en blog på 8 minutter, haha*
    Og venter jeg meget længere, kommer der til at gå FOR længe.
    Hvornår det så kommer ud er jo så lige det, men deadline for materialet er Halloween (i ÅR! Haha). Jeg er sådan cirka eneste medvirkende i dette genoplivede første nummer, så der blir kun mig selv at bebrejde, hvis det blir forsinket. Jeg har en linje, en forside, et par sektioner, en halv leder, nogle billeder. Så deeet...





    *dermed naturligvis ikke sagt, at alle der laver blogge er nogle kvaj.

    ReplyDelete
  5. Jeg har lidt ambivalente følelser mht net anmeldelser. Jeg elsker at læse dem der og har gennem årene bogmærket en hulens masse fede websites om bl.a. horror/scifi film og rock musik. Men lige pludselig en dag, så er ens yndlings site støvet til, "gået i stykker" eller helt forsvundet. (The Wayback Machine kan grave meget frem igen, men ikke alt.) Nettet er en underlig flygtig sag; måske er det derfor, jeg aldrig rigtig for alvor kom i gang med blog reviews selv.
    Og nu hvor jeg - for øjeblikket - er vågnet op igen som filmsamler og har lyst til at fortælle om det, så skal det sgu være "rigtigt". Et blad, altså.
    Selv har jeg tre-fire halvlange reviews i skitseform, en fem-seks korte ditto og nogle tågede ideer til en leder...

    ReplyDelete