Friday 19 February 2021

I DON'T WANT TO BE BORN (Peter Sasdy, UK, 1975)


Peter Sasdy
emigrerede til England fra gammelt vampyrland (Ungarn) og slog sig ikke på flasken, men på filmindustrien. Godt for ham. Og godt for os. Selvom han ikke lavede ret mange horrorfilm, så blev det alligevel til lille håndfuld omkring 1970; TASTE THE BLOOD OF DRACULA (1970, Dracula får blod på tanden), COUNTESS DRACULA (1971), HANDS OF THE RIPPER (1971, I dødens hænder), NOTHING BUT THE NIGHT (1973). Mere blev det næsten ikke til inden for horrorgenren. Ja, det vil sige i 1975 kom der lige en tilføjelse til hans håndfuld af skrækfilm. En afslutning for lige at smelte ost på toppen ... jeg mener sætte punktum på produktionen af Sasdys gyserfilm. Men altså ... det med cheese: Filmen, der skulle agere punktum, blev en eksorcisme-film, hvor Joan Collins skulle lide den tort, som det er at slås med et djævlebesat spædbarn. Et spædbarn, der nogle gange forvandles til en ond og grim dværg, og hvis ikke jeg vidste bedre, ville jeg tro, det var Torben Bille i rollen (du ved, dværgen fra DVÆRGEN aka The Sinful Dwarf). 

 


Filmen hedder I DON'T WANT TO BE BORN, og gik man i biografen i Danmark et par år senere, kunne man opleve den på det store lærred i Saga under titlen Søn af Satan. Jeg ved ikke, hvor populær den blev, men biografen kørte den i alt fald i mere end 14 dage, så den helt store fiasko, antager jeg ikke, at den blev. Senere kom den også både på udlejnings- og salgsvideo. Jeg ejer selv salgskassetten, men desværre ikke den fede exrental, som ses her i indlægget (billedet stammer fra et privat arkiv, og jeg vil gætte på, at det oprindeligt nok stammer fra Hans-Jørn Reimers (aka Diabolik) samling). 

Filmen har vist ikke det bedste ry blandt horrorfans, og når sandheden skal siges - og det skal den jo - så er Sasdys film ikke noget stort mesterværk. Ikke engang inden for djævlebesættelsesfilm rangerer den særlig højt. Men jeg kan sgu godt lide den. Lissom jeg osse godt kan lide et ekstra lag ost på pizzaen! At se denne store karakterskuespillerinde (!!!), Joan Collins, spille sin rolle 100% seriøst, når hun ser på den lille unge og udbryder: "Åhh, hvad skal vi gøre, han er besat af Djævelen!" og hun kaster sig fortvivlet rundt. Nej, haters er der nok af i denne verden, og jeg er ikke en af dem. Søn af Satan er muligvis cheesy trash, men bestemt underholdende cheesy trash. I min bog i alt fald. Og her i huset er det dét, der gælder. 

Den amk dvd og blu-ray fra Scorpion bruger den alternative titel The Devil Within Her. Et eller andet sted hedder den også Sharon's Baby. Og på det danske VHS-print hedder den The Monster. Den danske video står pænt, og selvom den er i 4:3 lider billedet ikke under det, synes jeg. Open matte måske? Ud over Joan Collins kan man også nyde sædvanligt fine præstationer fra John Steiner (Steiner er iø ejendomsmægner i USA i dag!), Caroline Munro, Ralph Bates, Donald Pleasence, Hilary Mason (fra DON'T LOOK NOW!). 


TRAILER:

 

 

 

 

 

Completely unrelated...

Endnu et forsøg fra Member-X (Kurt Nyfors) på latterliggørelse af min person. Pffft! :-/

 



No comments:

Post a Comment